Na zosúvajúcom sa svahu vrcholia odvodňovacie práce
V Krupine vrcholí budovanie stabilizačno-drenážnych rebier na odvedenie povrchových a podzemných vôd na dlhodobo sa zosúvajúcom svahu v ulici Nad Kotlom.
Stav prác boli v týchto dňoch skontrolovať aj odborní pracovníci
ministerstva životného prostredia (MŽP) a Štátneho geologického ústavu
(ŠGÚ) Dionýza Štúra. Práce by mali byť ukončené do konca mája
2011.
Ako TASR informovala hovorkyňa MŽP Beatrice Hudáková, ŠGÚ v tejto chvíli
pracuje na záverečnej správe z inžiniersko-geologického prieskumu.
„Jej súčasťou bude návrh sanačných prác, ktorý by mal byť hotový
do konca augusta tohto roka,“ uviedla.
Návrh bude špecifikovať dlhodobé sanačné opatrenia, ktoré zabezpečia
stabilizáciu problematického svahu. Prvá etapa sanačných opatrení sa
uskutoční do konca roku 2011 a financovaná bude z prostriedkov štátneho
rozpočtu.
Podľa primátora Krupina Radoslava Vazana by sa mala vybudovať oporná stena
z tzv. gabiónových drôtených košov, naplnených kameňom.
Geologický ústav zrealizoval na svahu niekoľko priečnych a pozdĺžnych
vrtov s celkovou metrážou 76,5 metra a odobral vzorky zemín, na zistenie
ich fyzikálno-mechanických vlastností a na šmykové skúšky. Následné
laboratórne skúšky boli podkladom pre výpočet stability porušeného
územia a pre návrh sanácie geologického prostredia.
Zosunom svahu je ohrozených desať rodinných domov. Najviac ohrozené sú
štyri z nich, kde už zemina priamo narušuje ich stabilitu.
Svah sa začal zosúvať vlani v lete, po výdatnejších dažďoch.
Intenzívny pohyb tam však obyvatelia domov zaznamenali v decembri, keď
terén klesol o približne meter a pol na plocha asi 70 krát 20 metrov.
Miesto vtedy navštívil aj minister obrany SR Ľubomír Galko. Na základe
žiadosti mestského krízového štábu vyčlenil 20 vojakov, ktorí ešte
v polovici decembra vykopali na svahu odvodňovacie ryhy, navozili do nich
štrk a položili drenážne rúry.
Počas zimných mrazov sa posun svahu zastavil, k miernemu pohybu došlo opäť
po oteplení vo februári. V súčasnosti obyvatelia výraznejšie zmeny
v teréne neevidujú.
Zdroj: TASR