Stanislav Černák Rôzne

Rozhovor so šéfom zvolenského cykloklubu: Bicykle do mesta patria

Budovanie nových cyklotrás vo Zvolene, ale aj zákaz bicyklovania na Námestí SNP a výhody presúvania sa po meste na dvoch kolesách... Priestor sme dali vášnivému vyznávačovi cyklistiky a cykloaktivistovi Róbertovi Podobovi. Viac už v našom rozhovore.

Ilustračný obrázok k článku Rozhovor so šéfom zvolenského cykloklubu: Bicykle do mesta patria
Zdroj: Dnes24.sk

Začnime tvojím osobným príbehom. Koľko rokov si už verný cyklodoprave a vlastne, kedy a čím ti učarovali bicykle ako zaujímavý spôsob dopravy seba samého?

Už od malička som veľa času trávil na bicykli, ale prevažne som jazdil rekreačne a najviac ma bavilo a stále baví spoznávanie okolia na bicykli. Zmysel bicykla ako dopravného prostriedku do mesta som pochopil pred pár rokmi a odvtedy jazdím po meste kam môžem.

Si považovaný za cykloaktivistu, ktorý sa aktívne zapája do rôznych projektov, čo ťa k tomu viedlo?

Som študentom na FEE TUZVO a myslím si, že študenti by sa mali popri svojom štúdiu venovať aj iným ako školským aktivitám. Na mysli aktivity, ktoré ich bavia a robia osoh pre okolie alebo otvárajú a poukazujú na určité témy v spoločnosti. Rád by som v ľuďoch vzbudil povedomie, že bicykle patria do mesta. A takto docielil to, aby si sadli na bicykle. Takto nám môžu mestá viac ožiť. Samozrejme, k tomu patria aj chodci v uliciach. Ešte viac ma k tomu motivovala účasť na Sokratovom inštitúte, ktorý združuje aktívnych mladých ľudí, ktorí majú chuť niečo zmeniť a robiť pre spoločnosť.

Vo Zvolene ste len nedávno založili nový cykloklub. Prezaď nám o ňom viac. Čo je jeho hlavnou myšlienkou, prečo ste sa rozhodli k niečomu takémuto a koľko má aktuálne členov či prívržencov?

Cykloklub TUZVO je zároveň aj mikroprojektom v rámci už spomínaného Sokratovho inštitútu. Jeho hlavnou myšlienkou je zabezpečovať zdieľanie a požičiavanie si bicyklov medzi študentmi a jeho prívržencami. S týmto nápadom prišlo pred pár rokmi Združenie Slatinka a Cykloklub TUZVO v ňom pokračuje a rozvíja ho. V končiacom zimnom semestri sme mali okolo 40 členov, ktorí jazdili spolu na 14 bicykloch. Rád by som vyzdvihol členov, ktorí sa podieľajú na opravách a fungovaní bicyklov, hlavne Vlasto a Tomáš, ale aj všetkých, ktorí prispeli svojou prácou na tomto projekte aj v minulosti. Aj pomocou cykloklubu by som rád rozvíjal cyklodopravu vo Zvolene a zapájal sa do diania ohľadom bicyklov, cykloinfraštruktúry a popularizácie bicykla v meste.

Aké sú hlavné ciele, ktoré chcete v dohľadnom čase fungovaním cykloklubu realizovať?

Zbierame staré bicykle po Zvolene, ktoré spojazdníme a budeme požičiavať. Aj takýmto spôsobom chceme poukázať, že vo Zvolene je záujem o cyklodopravu a budovanie nových cyklotrás. Taktiež sa chceme zapájať do tvorby cyklotrás.

Vo Zvolene v posledným mesiacoch konečne začali pribúdať cyklotrasy. Vo svojej podstate sa už teraz dá na bicykli prejsť zo Západu až na Zlatý Potok. Ako vnímaš tieto kroky mesta?

Som rád, že mesto v tomto smere nezaspalo a pustilo sa do budovania cykloinfraštruk­túry, aj keď v uliciach s nedostatkom miesta je často veľmi náročné skĺbiť nároky všetkých záujmov obyvateľov. Ale proces sa spustil. Všímam si, že nové cyklotrasy aj napriek určitým nedostatkom priťahujú viac a viac cyklistov.

Vyššie spomínaná trasa nie je jedinou. Dokončila sa po dlhom čase aj rodinná cyklocestička Zvolen-Sliač. Priblíž možno aj tým, ktorí neholdujú bicyklovaniu, v čom podľa teba spočívajú výhody cyklotrás a prečo ich je potrebné budovať?

Rodinná cyklocestička bola veľmi žiadaná a stala sa populárnou ešte pred jej dokončením. Stala sa nástrojom zmysluplného trávenia času rodín pri pohybe na vzduchu a cieľom športovcov. Ďalej umožňuje aj komfortnejší presun cyklistov medzi Zvolenom a Sliačom. Na tomto konkrétnom prípade vidíme potrebu budovania cyklotrás. Keď sa cyklistom vytvoria podmienky pre bezpečnú a komfortnú jazdu, tak nové cyklotrasy môžu pritiahnuť viac nadšencov cyklistiky a tým odbremeniť hustú dopravnú situáciu miest a zároveň oživiť verejný priestor, tak ako sa to stalo aj na rodinnej cyklocestičke.

Aké sú výhody pohybovania sa po meste na dvoch kolesách?

Každý si v tom nájde svoje výhody. Ja môžem povedať za seba, že na bicykli som v meste do vzdialenosti 3 až 5 kilometrov najrýchlejší, dokonca rýchlejší aj ako auto a to nielen v dopravnej špičke. Jazdím zadarmo, mám každodenný pohyb a to bez výčitiek voči životnému prostrediu. Je to dynamický spôsob dopravy, na ktorý sa teším a robí mi úsmev na tvári. Prítomnosť chodcov a cyklistov v uliciach robí mesto živším a príjemnejším.

Ako vnímaš zákaz bicyklovania na Námestí SNP?

Myslím, že je to omyl, ktorý vzišiel z nepochopenia vzťahu cyklistov a chodcov. Verejnosť si myslí, že cyklista je hrozba pre chodcov, čo vôbec nie je pravda. Veď aj cyklisti bývajú často chodcami a vedia byť ohľaduplní, čo sa potvrdzuje aj na námestiach iných miest (napríklad Banskej Bystrice), kde nedochádza ku konfliktom. Rozptýlenie cyklistov na celé námestie je bezpečnejšie ako sústreďovať ich na cyklochodník, ktorý chodci nerešpektujú alebo ho neregistrujú. Z mojich skúseností, ale aj rozprávania iných cyklistov môžem povedať, že prejsť cyklochodníkom je často problém kvôli chodcom a paradoxne práve na ňom môžu vznikať kolízie. Pretože nie je na ňom dostatok priestoru na manévrovanie, ktorý na námestí je. Námestie donedávna tvorilo pre cyklistov veľkú bariéru. Mesto umožnilo prejazd Sládkovičovou ulicou a je vidieť, že sa snaží robiť aj pre cyklistov. Postoje sa stále vyvíjajú a je na novom mestskom zastupiteľstve ako sa postaví k VZN zakazujúcemu pohyb cyklistov v pešej zóne.

Čo by okrem povolenia prepravy na bicykli po zvolenskom námestí mali kompetentní v najbližšom období v tomto smere ďalej urobiť?

Proces je vo Zvolene naštartovaný, čo ma teší. Mesto má vypracované štúdie a plány na prepojenie sídlisk s mestom. Treba dotiahnuť vytvorené cyklotrasy, u nich sa spolu s cyklistami sústrediť na rizikové miesta a pokračovať v tempe budovania nových cyklotrás. Za veľkú a súčasne naliehavú výzvu považujem prepojenie sídliska Sekier-Môťová s mestom, odkiaľ je cesta bicyklom nepohodlná, ale hlavne nebezpečná. To keď sa mestu podarí, tak to bude pre cyklistov veľký prínos.

Aké sú tvoje rady ľuďom, keď sa rozhodnú pre cyklodopravu? Na čo si dať pozor, aké zásady bezpečnosti by mali dodržiavať?

Myslím, že ľudia by sa nemali obávať jazdiť na bicykloch, pokiaľ sledujú dopravnú situáciu okolo seba a predvídajú. Treba si vyskúšať viaceré trasy a vybrať si tú najbezpečnejšiu a zároveň takú, ktorá im vyhovuje. Najlepšie je spraviť si z jazdenia nielen prepravu medzi dvomi miestami, ale zážitok z pohybu a príjemného prostredia, ktorým prechádzajú.

V novembri sa uskutočnilo veľké stretnutie ľudí, ktorých oslovila v našom meste cyklistika. Prsty mal v tom práve cykloklub, ktorého si predsedom. Plánujete takéto stretávanie sa angažovaných ľudí rozšíriť a možno prehĺbiť ich vzájomnú spoluprácu?

Áno, toto stretnutie sme zorganizovali spolu s Jankou Pavlíkovou zo Združenia Slatinka. Podľa účasti na diskusii cyklistov s vedením mesta je vidieť, že vo Zvolene majú obyvatelia záujem o cyklodopravu a budovanie cyklotrás. Účastníci mali tiež záujem o stretávanie sa a poskytli nám kontakty. Radi by sme boli aby boli cyklisti nápomocní pri tvorbe cyklotrás a spolupracovali s mestom, lebo práve pre nich sa budujú nové cyklochodníky.

Je tu čas, keď sa ide tvoriť aj nová dopravná komisia. Mali by sa v nej podľa teba ocitnúť aj zástupcovia zvolenských cyklistov?

V komisii by určite mali byť zástupcovia, ktorí budú presadzovať aj záujmy cyklistov. Pretože cyklisti sú súčasťou mestskej dopravy, tak ako iné spôsoby. A treba hľadať najoptimálnejšie riešenia, ktoré budú vyhovovať všetkým obyvateľom, či už cyklistom alebo necyklistom. Teraz, keď prebieha v meste budovanie cyklotrás, tak tam určite patria aj cyklisti.

Viem, že aj ty osobne máš prsty v zaujímavom projekte bike sharingu. Môžem nám o tom povedať viac a týka sa to aj neštudentov?

Najväčší záujem je prirodzene od študentov, ktorí nepochádzajú zo Zvolena, pretože väčšina z nich nemá vo Zvolene vlastný bicykel. Ale máme a privítame medzi sebou aj neštudentov, ktorých tento projekt oslovil.

Na záver nám prezraď. Je tu zimné obdobie, ktoré je pre milovníkov jazdy na dvoch kolesách asi to najťažšie, najnepríjemnejšie. Čo ty a bicyklovanie počas zimy? Dá sa to?

Jazdiť sa dá aj v zime, pokiaľ sú zjazdné cesty, len sa treba dobre obliecť. Napríklad taká zima ako bola minulý rok úplne priala cyklistom, čo bohužiaľ zase nepotešilo vyznávačov zimných športov. Ja jazdím aj v zime, možno sa to každému nepozdáva, ale treba vyskúšať. A dokonca aj jazda na snehu je zábava a má svoje čaro.

Foto: archív Róberta Podobu

Rozhovor s cykloaktivistom Robom Podobom
5
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM