Jozef Sliacky Rôzne

Vynálezcovia z Technickej univerzity zostrojili úsporné zariadenie na približovanie dreva

Zariadenie, v ktorom je použitá technológia na akumulovanie a následné využívanie kinetickej energie, vznikajúcej pri približovaní drevnej hmoty lanovými systémami, vyvinuli vedeckovýskumní a vývojoví pracovníci z Technickej univerzity (TU) vo Zvolen

Pôvodcovia vynálezu Štefan Ilčík, Jozef Suchomel a Vladimír Štollman získali nedávno za mechanické rekuperačné lanové zariadenie so zotrvačníkom aj Cenu Jána Bahýľa, ktorú každoročne udeľuje slovenský patentový úrad.

Ako TASR informovala hovorca TU Peter Gašperan, na vývoj nového rekuperačného lanového zariadenia získala univerzita viac ako 500.000 eur z Fondu regionálneho rozvoja Európskej únie. Originálne technické riešenia systému RELAZ sú chránené šiestimi patentmi.

Vedeckovýskumní a vývojoví pracovníci z TU už takmer šesť rokov pracujú na tejto unikátnej technológii. Športovej verejnosti, najmä priaznivcom motoristického športu, je veľmi dobre známy systém KERS – Kinetic Energy Recovery System, ktorý po skúškach v roku 2008 úspešne použilo v sezóne 2009 viacero tímov Formuly 1.

KERS je založený na princípe nabíjania špeciálnych batérií energiou, ktorá vniká v samostatnom elektromotore napojenom na hriadeľ spaľovacieho motora V8 počas brzdenia a na následnom využití energie pri krátkodobej akcelerácii vozidla. V novo vyvinutom systéme RELAZ energiu neuchováva akumulátor, ale je využívaná prostredníctvom špeciálneho originálne konštruovaného zotrvačníka.

V súčasnej dobe je približovanie dreva z ťažko prístupného, náročného lesného terénu uskutočňované najmä lanovými systémami rôznej veľkosti, využívajúcimi zvyčajne spaľovacie motory, ktoré majú vysokú spotrebu pohonných hmôt a zaťažujú lesné prostredie veľkým hlukom i nežiaducimi exhalátmi. Pri približovaní dreva dolu svahom vzniká pôsobením gravitačnej sily a hmotnosti bremena energia, ktorú klasické lanové systémy maria brzdením a nechávajú bez využitia, ba dokonca vyžadujú ďalšiu dodatočnú energiu na zabezpečenie účinnosti brzdovej sústavy. „Nové mechanické rekuperačné lanové zariadenie dokáže vďaka unikátnemu zotrvačníku takto vznikajúcu energiu efektívne využiť, a to spätne aj na brzdenie i na celý chod, teda aj na trvalý pohon celého lanového systému,“ uviedol k technológii Gašperan.

Nasadenie sústavy RELAZ prinesie nielen ekonomické úspory prostredníctvom radikálneho zníženia spotrebovaných pohonných hmôt a materiálov na výrobu lanových zariadení a ich komponentov, ale je najmä technológiou priateľskou lesnému prostrediu, pretože minimalizuje prevádzkový hluk, výrazne znižuje emisie a elimináciou vibrácií zlepšuje komfort obsluhy.

TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM