Eva Drugdová Rôzne Správy

Zvolenčan Marek vyrába netradičný nástroj: Vec získa dušu, keď ju človek robí ručne

Viete, čo je kalimba? Marek Bolf ju vyrába a hovorí, že je to hudobný nástroj aj pre nehudobníkov. Prečítajte si rozhovor a dozviete sa viac!

Ilustračný obrázok k článku Zvolenčan Marek vyrába netradičný nástroj: Vec získa dušu, keď ju človek robí ručne
12
Galéria
Zdroj: archív Mareka Bolfa

Zvolenčan Marek Bolf vo svojej práci skĺbil záujem o hudbu s remeslom. Ručne totiž vyrába hudobný nástroj kalimba, ktorý pochádza z Afriky. Človek pri hre na tento pozoruhodný nástroj nemusí vedieť o hudbe vôbec nič, môže experimentovať a byť sám sebou. Výnimočnosť kalimby spočíva v tom, že je to nástroj od človeka k človeku, ktorý Marek tvorí so záujmom a zápalom.

Ako ste sa dostali k výrobe kalimby?

Niekedy som bol muzikant. Prestalo ma baviť, robiť koncerty, no vedel som, že chcem robiť hudbu. Chcel som, aby ľudia začali hrať na hudobné nástroje alebo spievať. Hľadal som možnosti, ako to spraviť. Tým, že som niečo vedel o hudbe a pracoval som s drevom, tak som to vlastne spojil. Dostala sa ku mne kalimba, ktorá je pôvodom z Afriky. Objednal som si jeden nástroj a cítil som v tom potenciál. Môže to byť dobrá hračka pre ľudí. Namiesto mobilov do rúk kalimba. Spravil som prvú a pri tretej som si myslel, že už to mám za sebou. Výskum ale trvá už sedem rokov až doteraz. Vlastne robím hudobné nástroje pre nehudobníkov.

Ste samouk alebo vás to niekto naučil?

Veľa som navštevoval ľudí, ktorí vyrábajú hudobné nástroje, aj klasické ako husle, gitary atď. Potom som bol aj s ľuďmi, ktorí robia netradičnejšie. Trošku som skúmal cesty k tomu, ako pristúpiť k výrobe hudobných nástrojov. Vybral som sa teda cestou experimentovania a skúmania akustických vlastností našich slovenských drevín. A z nich teda vyrábam aj hudobné nástroje.

Zaujímali ste sa o prácu s drevom aj predtým?

Prácu s drevom som mal rád už od detstva. Otec mi dal prvý nôž, keď som mal štyri roky. Riadne som sa s ním dorezal. Potom sme si vyrezávali. Na strednej škole sa to akoby zase trošku vrátilo. Stále som sa nejako venoval umeniu. Veľmi ma nebavilo napodobňovať staré umenie, ale skôr skúmať nové možnosti. Teraz robím veci v oblasti hudby, ale trochu aj remeslo.

V čom je kalimba výnimočná?

Výnimočná je tým, že robím celý nástroj rukami. Keď človek čokoľvek robí, je dobré robiť to so záujmom, zápalom, rukami a pozornosťou upriamenou na vec. Snažím sa, aby to bol fakt nástroj od človeka k človeku. Vyrábam nástroje na mieru, ale máme aj série, ktoré sú už ustálené. Význam ručnej práce je silný. Vec získa dušu, keď ju človek robí ručne.

Ako dlho trvá výroba jednej kalimby?

Drevo schne minimálne tri roky, čiže s tými nástrojmi sme úplne od začiatku. Od momentu, ako sa vypíli strom, dám ho spracovať na dosky a potom schne. Musí schnúť prirodzenou cestou, lebo ináč nástroje nemajú zvuk. Samotný proces vyrezávania trvá okolo osem hodín. Taký rok treba na naučenie, aby človek vedel základné úkony.

Učíte aj hru na tento hudobný nástroj?

Na toto veľmi nie som. Viem zahrať kohútik jarabí, ale sú ľudia, ktorí sa tomu venujú a hrajú si piesne, vymýšľajú. Máme spravený aj spevník, ale ja sám sa takej hudbe nevenujem. Skôr ma zaujíma intuitívna hudba, ktorá vzniká priamo na mieste. Na základe toho, čo človek cíti alebo chce povedať cez muziku. V tom vidím aj hodnotu, neopakovať piesne, ale zahrať si, na čo má človek chuť. Prípadne zahrať si tak, že nemusí dokazovať sebe alebo ostatným, že vie niečo zopakovať. Môže byť pritom sám sebou, experimentovať a môže robiť aj chyby, čo je veľmi dôležité.

Zahráte si aj vy na kalimbe?

Pravdaže. Nie však pravidelne. Mal som už aj obdobie, keď som bol prehraný. Skôr ma potom zaujala výroba alebo nejaké dreviny. Ono sa tie nálady menia. Teraz ma baví na to hrať. Prídem na nejakú fintu, ktorú som dovtedy nepoužíval. Alebo sa venujem reklame, baví ma fotiť. Treba to určite striedať.

Robievate aj kurzy či workshopy, kde učíte kalimbu vyrábať?

Robievame workshopy výroby hudobného nástroja kalimba, kde človek prejde celým procesom. Samozrejme, okrem trojročného schnutia dreva. Na konci workshopu odchádza s hudobným nástrojom, ktorý si vyrobí. Potom zvyknem hovoriť o kalimbe a popri príbehu aj trošku hráme. Robím stretnutia s hudbou a tichom, kde používam hry intuitívnej pedagogiky, pri ktorých človek nemusí vedieť nič o hudbe. Takisto aj pri kalimbe, keď na nej hrá. Môže začať vnímať rytmus, tempo, zvuk, ticho.

Vyrábate nástroje aj na terapeutické sedenia?

Áno. Kalimby sa používajú pri terapiách. Keď niekto odo mňa chce terapeutický nástroj, tak sa snažím vyrobiť ho na mieru. Dôležitý je výber dreva, stupnice, jeho spracovanie. Napríklad, keď je to nástroj pre autistov, tak je dobré, keď je dlabaný. Povrch má byť štruktúrovaný, aby mali deti väčšie podnety cez prsty. Pri terapeutických nástrojoch je to veľmi individuálna cesta.

Čomu sa venujete, keď práve nevyrábate kalimbu?

Dnes som sa chcel venovať spánku, ale dal som si veľa kávy, tak to nešlo. Snažím sa oddychovať, som s rodinou, ale veľa času mi zaberú pracovné cesty.

V priloženej galérii si môžete pozrieť fotky Mareka Bolfa a jeho kalimby!

V OBRAZOCH: Marek Bolf a jeho výtvor kalimba
12
Galéria
Zdroj: archív Mareka Bolfa
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM