Jakub Forgács Samospráva

Cesta, ktorá rozdelila Zvolenčanov. Obyvatelia komplexu ju nechcú, susednej ulici by pomohla

Zvolenskí poslanci rozhodli, že mestský park Horné Lanice bude mestskou zónou. Otvorila sa tak pálčivá otázka novej cesty, ktorú časť domácich nechce. Dve desiatky Zvolenčanov zas bojujú za novú komunikáciu. Čo im prekáža?

Ilustračný obrázok k článku Cesta, ktorá rozdelila Zvolenčanov. Obyvatelia komplexu ju nechcú, susednej ulici by pomohla
Foto: Oliver Kuklovský

Poslanci mesta Zvolen rozhodli, že miestny park Horné Lanice bude mestskou zónou. V praxi to znamená, že v susedstve parku môže vzniknúť nová cesta, ktorá v minulosti vyvolala rozpory medzi domácimi. Kým časť obyvateľov by novú komunikáciu privítala, iná je rezolútne proti. Rozhodnutie poslancov tak nepriamo otvorilo pomyselnú Pandorinu skrinku.

Tisícky vozidiel denne

Zvolenčania nemajú na výstavbu novej cesty jednotný názor. Odporcovia komunikácie – obyvatelia bytového komplexu Panoráma vyjadrili nevôľu koncom vlaňajška priamo na zastupiteľstve, ktoré návrh na rozšírenie mestskej zóny na park Horné Lanice odmietlo.

Na posledné aprílové zasadnutie poslancov a vedenia mesta zas prišli asi dve desiatky miestnych z neďalekej Štefánikovej ulice, ktorých trápi dopravný hluk a smog. Na rozdiel od susedov z Panorámy žiadajú, aby samospráva odľahčila frekventovanú ulicu. Voleným zástupcom predložili aj petíciu s približne päťsto podpismi.

Štefan Fuchsleitner tvrdí, že po Štefánikovej ulici susediacej s námestím prejdú denne tisícky vozidiel. Pripomína, že merania hluku vykazujú hlučnosť viac ako 62 decibelov. Predseda petičného výboru Štefan Gazda sa odvoláva na ponosy miestnych, ktorých trápi hustá premávka i hluk.

Odľahčenie stredu mesta

Cesta po hranici parku Horné Lanice je podľa dopravných inžinierov dôležitá pre motorovú dopravu v meste, pretože odľahčí už aj tak dosť vyťažený stred mesta. Podľa hlavného architekta mesta Petra Kaššu pri spracovaní Územného plánu zóny Zvolen – Mestský park Horné Lanice bol tento variant vedenia cesty schválený ako najvhodnejší z pohľadu zachovania prírodného prostredia Laníc. Podkladom pre výber variantu bola technická štúdia, ktorá preukázala, že výstavbou cesty nebudú prekročené hladiny hluku v okolitých bytových domoch.

„Na mieste je potom otázka, ak napriek odborným podkladom obyvatelia domov vyjadrujú nesúhlas s trasovaním cesty, ako ďalej plánovať rozvoj dopravnej infraštruktúry v meste? Stred mesta a jeho priľahlé časti sú dnes totiž natoľko zastavané, že problém nie je možné riešiť bez toho, aby sa doprava vôbec nikoho nedotkla," uviedol ešte v decembri.

Výstavba cesty nie je zatiaľ aktuálna. Rozhodnutie poslancov iba znamená, že z mestského parku bude mestská zóna, čo neskôr po splnení potrebných náležitostí umožňuje postaviť cestu.

Čítajte tiež:

V roku 2015 hospodáril Zvolen s prebytkom. Použiť môže vlaňajšiu úsporu 1,2 milióna eur

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM