Stanislav Černák Správy

Petícia za obnovenie vlakov na trati Zvolen-Šahy: Podpísala ju už štvrtina obyvateľov!

Znovuzavedenie vlakovej dopravy na trati Zvolen-Šahy by dopomohlo k celkovému rozvoju regiónu. Myslia si iniciátori zbierania podpisov. A zrejme nielen oni. Obyvatelia Hontu sa podpisujú o sto šesť.

Ilustračný obrázok k článku Petícia za obnovenie vlakov na trati Zvolen-Šahy: Podpísala ju už štvrtina obyvateľov!
Zdroj: Dnes24.sk

Presne 6753 ľudí sa k dnešnému dňu podpísalo pod petíciu za obnovenie vlakovej dopravy na trati Zvolen-Šahy. Je to už takmer štvrtina obyvateľov priľahlých miest a obcí. Petičný výbor zbiera podpisy od konca novembra. Začal krátko po tom, ako sa spustil projekt vlakov zdarma.

Do konca januára

„Petíciu odovzdáme do konca januára na ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Súčasťou bude spoločné vyhlásenie starostov a primátorov priľahlých dedín a miest, ktoré bude vlastne žiadosťou o obnovenie osobnej dopravy na tejto trati,“ povedal šéf petičného výboru Dušan Németh.

Členovia petičného výboru majú podľa Németha plnú podporu zo strany miestnych samospráv. „Vyjsť v ústrety rezortu dopravy v zmysle nadväznosti autobusov na železničnú dopravu sú aj kompetentní z Banskobystrického samosprávneho kraja,“ pripomenul.

K petícii bude priložený aj grafikon vlakovej dopravy, v ktorom ľudia sami navrhujú štyri páry osobných vlakov v dopravných špičkách. Súčasťou bude aj analýza reálneho záujmu cestujúcich z mesta Krupina.

Viac ako tisícka ľudí

„V analýze nám vyšlo, že denne má záujem cestovať až 1234 ľudí z celkového počtu 8000, avšak je jasné, že analýza sa neviaže na konkrétne vlakové spojenia, teda predpokladáme, že tento počet uvedených cestujúcich by cestoval vlakom, pokiaľ by železničné spojenia vyhovovali potrebe ich cestovania, teda v ich potrebnom čase,“ konštatoval.

Osobná železničná doprava na trati Zvolen-Šahy bola zrušená v roku 2003. Dôvodom mal byť nedostatok cestujúcich. Podľa organizátorov petície bolo ale zrušenie osobných vlakov veľmi zlým krokom. „Podľa istých analýz bolo na tejto trati prepravených v jednom smere 800 ľudí a v opačnom smere dokonca až 1300 ľudí za jeden deň, čo vtedy na jeden vlak pripadalo 131 cestujúcich. Máme osobné vyjadrenia, ktoré hovoria, že v niektorých vlakoch na smer Zvolen sa muselo dokonca stáť.“

Rozvoj regiónu

Organizátori petície si myslia, že znovuzavedenie vlakovej dopravy by dopomohlo k celkovému rozvoju regiónu. „Vlak by priniesol do našej oblasti zvýšenie turizmu, kultúry cestovania a zvýšenie príležitostí cestovania hromadnou dopravou do práce. Autobusové spojenia v našom regióne sú totiž často preplnené a dokonca často sa ani nepodarí cestujúcemu dostať do autobusu,“ pripomína Németh.

Do znovuobnovenia dopravy na trati Zvolen-Šahy by sa navyše nemuselo veľa investovať. „Naša železničná infraštruktúra po takmer 12 rokoch od zrušenia osobnej dopravy je neustále udržiavaná. Peróny, stanice, železničná infraštruktúra je stále vo veľmi dobrom technickom stave. Prednedávnom išiel takzvaný merací vlak, ktorý vykázal iba drobné chyby v železničnej infraštruktúre, ktoré vznikajú v bežnej prevádzke,„ približuje situáciu. Jediným problémom sú podľa neho snáď len železničné priecestia, ktoré v dôsledku zníženia intenzity dopravy po roku 2003 nevykazujú správnu činnosť. „Je to však len dočasný problém,“ dodáva.

Ľudia v Honte nie sú podľa Németha ochotní prestať bojovať aj po prvom negatívnom stanovisku rezortu dopravy. „Ministerstvo dopravy by nemalo brať do úvahy len dôvody prečo nie, ale malo by brať do úvahy jasné prejavenie názoru občanov podpísaných pod petíciou a dôvody, prečo osobnú železničnú dopravu obnoviť,“ uzatvoril.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM